Als niets meer moet kan ik ontmoeten (Birgit Rozestraten).

Dante kerstboom

De feestdagen komen er weer aan, de tijd van lichtjes, gezelligheid, familie en vakantie. Maar voor veel mensen ook de tijd van feestdagstress. Want rond de feestdagen stellen we hoge eisen aan onszelf en aan elkaar. Het eten moet perfect zijn. Je outfit moet perfect zijn. En de sfeer moet ook perfect zijn.

Rond de feestdagen moeten we veel, vooral van onszelf. Maar ‘moeten’ is, zeker als het te vaak voorkomt, niet echt inspirerend. Vaak werkt het meer remmend als je iets moet, dan dat het je aanspoort tot actie.

Daarom is het nu tijd om te ont-moeten! Ont-moeten is het niet meer moeten, maar het willen en mogen van dingen. Volg de volgende tips als je ook wilt ont-moeten:

1. Vraag jezelf af: moet ik dit echt? Is dit een deadline die ik moet halen omdat er anders mensen doodgaan? Of is het iets wat je jezelf oplegt (en dus wilt)?

2. Probeer als je praat of schrijft vaker ‘willen’ te gebruiken in plaats van ‘moeten’. Dus niet “ik moet nog cadeautjes kopen voor onder de kerstboom”, maar “ik wil nog cadeautjes kopen voor onder de kerstboom”. Voel je het verschil?

3. Stel je eens voor wat er zou gebeuren als je 25% lager mikt dan nu? Dus als je niet streeft naar een perfect kerstdiner, maar een gewoon goed kerstdiner?

En als je dan echt ont-moet bent, dan is er ruimte voor de tweede betekenis van ont-moeten: namelijk het ontmoeten van jezelf en elkaar. Het biedt ruimte voor andere mooie dingen. En dan kom ik bij de vierde tip:

4. Besteed de tijd en energie die je overhoudt door minder te moeten en naar minder te streven aan ontspanning. En geniet van je kerstvakantie!

Als afsluiting en ter inspiratie nog een mooi gedicht over ont-moeten. Ik wens je hele fijne feestdagen en hoop dat je een mooi 2013 in balans voor je hebt!

Ont-moeten

(door Birgit Rozestraten juli 2003)

Als niets meer moet, is dat ont-moeten

Als niets meer moet, mag ik er zijn

Als niets meer moet, is alles mogelijk

Dan doet ontmoeten niet meer pijn

Het moeten ze me achter tralies

Met monsters om me heen op wacht

Afwijzing, woede en vernedering

Maar ik ben het die mezelf veracht

Ik maak van willen meestal moeten

Omdat ik steeds naar iets verlang

Goedkeuring, liefde of aanvaarding

En daarom ben ik altijd bang

Als niets meer moet, ontmoet ik vrijheid

Zij wordt mijn liefste kameraad

Zij accepteert, steunt en vertrouwt me

Ik weet dat zij me nooit verraadt

Dan kan ik jou ook vrijheid geven

Ik houd je niet meer in mijn macht

Jij heb recht op je eigen leven

Op jouw manier vanuit je kracht

Als niets meer moet kan ik ontmoeten

Gewoon omdat het dan zo gaat

Niet meer de eis ontmoet te worden

Geen angst meer dat je me verlaat

Want zonder moeten is er vrijheid

Vol liefde en humor spoort ze me aan

Om elk aspect van mezelf te beminnen

En zo het leven aan te gaan

Ik wil mezelf nu graag ontmoeten

Verlost van uiterlijke schijn

Ik sta mij toe niets meer te moeten

En eindelijk mezelf te zijn

Plaats een reactie